Thursday, November 13, 2014

Deruan sungai syukur



Pejam 
celik mata
Hela
hembus nafas
Sentuhan rasa

Maka
nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?



** semoga rasa syukur terus mengalir dalam diri kita saban hari seperti deruan sungai yang takkan henti..
                                                   

deruan sungai syukur

Monday, January 20, 2014

LALAT



LALAT...

Doktor    : Ye..awak sakit ape?
Pesakit   : Dua hari lepas saya demam..sekarang ni dah rasa ok sikit..
                Tapi hari ni rasa peing-pening lalat..
Doktor    : Boleh saya tahu..mmm...banyak ke lalatnya?
Pesakit   : Lalatnya takde..Tapi pening laa...




BINATANG...

Kawan 1 : Comelnye kucing niiii....
Kawan 2 : Comel la jugak...
Kawan 1 : Kucing comel ni dah ade orang cop..tinggal lagi dua ekor je takde sapa nak amik..
Kawan 2 : Ko amik la jaga..
Kawan 1 : Tak boleh..nanti bila balik kampung kena sapa nak jaga? Kawan C kata dia nak hari tu..
Kawan 2 : Laaaa..dia kan dah ada binatang tu....
Kawan 1 : Binatang???
Kawan 2 : Kucing bukan binatang ke?






Tuesday, August 13, 2013

Hujan Meteor Perseid Di Kala Syawal

SUBHANALLAH...


Pancuran Meteor Perseid yang dirakam oleh Jeff Rose -2012

Gambar yang menakjubkan ini telah dirakam di kawasan gua City Arkansas pada 11 Ogos 2012.


Tapi fenomena ini dapat saya lihat dari ruang angkasa Port Dickson dengan jelas! SubhanAllah !

* 6 Syawal 1434 H = 12 Ogos 2013 *


Secebis info..


Perseid (sebutan /ˈpɜrsiː.ɨdz/) adalah hujan meteor yang lebat dan dikaitkan dengan komet Swift-Tuttle. Perseid dikenali sebegitu kerana punca dari mana ia kelihatan berasal, atau dikenali sebagai radian, terletak dari gugusan Perseus. Namanya diambil sempena sebahagian dari nama Perseides, satu istilah yang terdapat dalam satu mitos Greek, merujuk kepada waris Perseus. Satu aliran puing-puing yang dikenali sebagai awan Perseid dan mengunjur sepanjang orbid komet Swift-Tuttle.

Hujan meteor ini muncul pada pertengahan bulan Julai setiap tahun, memuncak pada 9 hingga 14 Ogos bergantung kepada tempat munculnya hujan meteor tersebut. Semasa kemuncak, kadar meteor ini boleh mencecah 60 atau lebih sejam. Hujan meteor ini biasanya boleh dilihat di mana-mana bahagian langit, tetapi oleh kerana laluan komet Swift-Tuttle, Perseid akan lebih aktif di kawasan hemisfera utara. Sebagaimana semua hujan meteor lain, kadar ini mencapai tahap tertinggi pada waktu sebelum subuh, kerana bahagian Bumi paling hampir mengadap matahari mengaut lebih banyak meteor ketika Bumi bergerak melalui angkasa.

^_^ hujan meteor perseid

Wednesday, July 24, 2013

Cerita Lagi !

Sesi PnP Dunia Sains dan Teknologi..
Tajuk..HAIWAN..
Sedang si cikgu menerangkan tentang pergerakan haiwan..TIBA-TIBA..

Ada yang menyampuk..





Murid : Cikgu...cikgu....

           Cube cikgu teka...haiwan apa yang kaki kat kepala, mata kat kepala, 
           mulut kat kepala...
           Semuanya kat kepala lah...Cube cikgu teka...

Cikgu : Kalau saya jawab betul, awak nak bagi saya ape?


Murid : Mmmmmmmmm


Cikgu : Macam ni..Kalau jawapan saya betul...awak kena janji supaya diam 

           dan beri perhatian setiap kali kelas saya, boleh?

Murid : Alaaaaaaaa


Cikgu : Mmm..Ketam kot...


Murid : Heeee..Hee..jawapannya KUTU la cikgu..

           sebab dia atas kepala orang..jadi semuanya atas kepala..He..he

Cikgu : Mesti kepala awak penuh kutu kan?..

           Sebab tu awak tau jawapan dia...Haaaa

Murid : Tak lah..Kepala saya ada KELEMUMUR je..

           Mak saya yang bagi teka-teki tuuu..

Cikgu : Haaa.. Kalau tak nak kutu tu hinggap kat kepala awak...

           Rajin-rajin la syampu rambut.
           Jaga kebersihan diri...


Bertambah lagi satu cerita dalam kelas..DIDIK HIBUR lah tu..Huhu


*akhirnya senyap budak tu sampai habis kelas sebab kerenahnya dah dilayan..fuh..

Thursday, April 25, 2013

Penantian terungkai ~ S>A>B>A>H

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..berjaya juga jari-jari ni menaip semula bagi mengisi ruangan blog yang dah menebal habuknya..hehe

Kenapa 'Penantian Terungkai'???

Haaa...

Sebenarnya perancangan nak pergi Sabah ni dah dibuat sejak bulan Januari 2013 lagi untuk melawat ke sana pada bulan April 2013...namun...kejadian yang sangat-sangat tidak diduga dan tidak diingini telah berlaku di SABAH



Pencerobohan Kumpulan Bersenjata Di Lahad Datu : Kronologi



Negara kita telah dikejutkan dengan pencerobohan di Lahad Datu sepanjang minggu ini. Hari ini 2 Mac kelihatan keadaan semakin tenang . Manakala sebelum ini, Anggota yang terbunuh ialah dari skuad Komando 69, iaitu Inspektor Zulkifli Mamat dari Besut, Terengganu dan Sarjan Sabaruddin Daud dari Sabak Bernam, Selangor. Tiga anggota yang cedera ialah Koperal Azman Ampong, Koperal Mohd Tarmizi Hashim dirawat di Hospital Lahad Datu, manakala Konstabel Mohammad Qaiyum’aiqal Zolkifli yang cedera di bahu kanan dan kedua-dua kaki dihantar ke Hospital Duchess of Kent, Sandakan.

Sumber daripada: http://arnamee.blogspot.com/2013/03/pencerobohan-kumpulan-bersenjata-di.html#ixzz2RSkkp14J


Berikut adalah kronologi pencerobohan kumpulan bersenjata dari selatan Filipina;

9 Feb - Kumpulan penceroboh memasuki perairan negara menggunakan bot pancung dan berkumpul secara berperingkat di Felda Sahabat 17, Kampung Tanduo, Lahad Datu.

11 Feb - Sebahagian daripada anggota kumpulan itu dikesan sekumpulan nelayan tempatan pada waktu malam dan nelayan tersebut membuat laporan polis mengenai lebih 100 lelaki berpakaian ala tentera dan bersenjata api berkampung di Kampung Tandou.

12 Feb - Kumpulan itu dikenal pasti berpecah di beberapa lokasi di kampung itu iaitu di kawasan sungai bakau kampung itu, sebuah surau di kampung itu dan rumah Ahmad Malandi atau dikenali Mad bon.

14 Feb - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan Malaysia akan melakukan yang terbaik termasuk melalui perundingan, bagi menangani isu pencerobohan tersebut sebelum mengusir mereka keluar dari kawasan itu.

14 Feb - Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata polis telah mengenal pasti kumpulan warga Filipina yang mendarat di pesisir pantai Lahad Datu, Sabah sebagai pewaris berketurunan 'Raja Sulu' dari Selatan Filipina. Ismail berkata kumpulan terbabit menuntut mereka dikenali sebagai Askar Diraja Kesultanan Sulu dan mereka tidak mahu rakyatnya berketurunan Sulu dihantar pulang ke negara asal. Ismail berkata rundingan dengan pihak bersenjata masih dijalankan bagi mencari jalan penyelesaian yang terbaik tanpa melibatkan pertumpahan darah.

14 Feb - Laporan memetik salah seorang anggota tentera Filipina yang merupakan pengikut setia Raja Muda Sulu, Raja Muda Azzimudie Kiram sebagai berkata kedatangan kumpulan tersebut selepas mendapat jemputan pihak pembangkang untuk membincangkan isu tanah di Sabah.


Sumber daripada: http://arnamee.blogspot.com/2013/03/pencerobohan-kumpulan-bersenjata-di.html#ixzz2RSkqGoxk




16 Feb - Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengesahkan kumpulan tersebut bukan kumpulan militan atau pengganas sebaliknya penyokong kuat 'Kesultanan Sulu' dan menegaskan situasi di Kampung Tanduo adalah terkawal. Kumpulan itu yang mahu dikenali sebagai 'Askar Diraja Kesultanan Sulu' antara lain menuntut Sabah dikembalikan ke wilayah kesultanan Sulu, kerana sebelum ia diambil British ia di bawah kerajaan Sulu.

18 Feb - Hishammuddin berkata kerajaan Malaysia dan Filipina sentiasa bekerja rapat dalam menyelesaikan konflik ini dan memberitahu ia akan dilakukan secara diplomasi tanpa sebarang pertumpahan darah.

24 Feb - Kerajaan Filipina menghantar sebuah kapal dalam misi kemanusiaan untuk membawa pulang kumpulan 180 anggota termasuk 30 pengawal bersenjata yang bertahan di Lahad Datu, Sabah sejak 12 Februari lalu.

26 Feb - Tempoh pengusiran mereka tamat namun rundingan masih dijalankan terhadap kumpulan penceroboh itu.

28 Feb - Kerajaan Malaysia digesa mengadakan rundingan secara terus dengan Sultan Jamalul Kiram III di Manila untuk menamatkan konflik perebutan kawasan di Lahad Datu, Sabah yang berlanjutan selama lebih tiga minggu. Gesaan tersebut disuarakan adik bongsu Jamalul, Agbimuddin Kiram yang menegaskan hanya abangnya boleh mengarahkan kira-kira 180 'tentera diraja' meninggalkan Felda Sahabat 17, Lahad Datu.

1 Mac - Pertempuran tercetus antara pasukan keselamatan dan sekumpulan kecil kumpulan penceroboh ketika kumpulan terbabit cuba keluar daripada kepungan polis di Kampung Tanduo, menyebabkan dua anggota pasukan keselamatan terkorban serta tiga lagi cedera. Dua belas penceroboh bersenjata terbunuh.


Alfatihah. Terima kasih pejuang wira negara .


Sumber daripada: http://arnamee.blogspot.com/2013/03/pencerobohan-kumpulan-bersenjata-di.html#ixzz2RSkwqnUy


#prayforlahaddatu . Semoga semua kembali aman, insyaallah :)


Sumber daripada: http://arnamee.blogspot.com/2013/03/pencerobohan-kumpulan-bersenjata-di.html#ixzz2RSl2nKZZ




Alhamdulillah...segalanya sudah berakhir dan perancangan ini diteruskan juga..hehe


S>A>B>A>H........KAMI DATANG~

Tiket kapal terbang kertas.. =)


Gunung Kinabalu sekitar jam 6.45 pagi...NYAMAN

Masjid Bandaraya Kota Kinabalu


Sayur kuchai Sabah tak sama macam rasa di semenanjung..siap letak bunga kantan lagi~  

Berakhirnya pelayaran nelayan ~ Sekitar Pasar Filipina

Sesi pendakian Gunung Kinabalu bermula di sini~

Teh Sabah bah~

TEKUN...Betulkan jahitan baju/seluar..1 meter upah RM 5.00

Terbalik sudah rumah itu...


Tugu Double Six

Tugu Peringatan Double Six adalah sebuah memorial yang terletak di Sembulan di dalam kawasan kompleks perumahan Taman Grace di Kota Kinabalu, Sabah. Tugu ini dibina bagi memperingati tragedi kemalangan pesawat pada 6 Jun 1976 yang dikenali sebagai Tragedi Double Six yang telah meragut nyawa Ketua Menteri pertama Sabah, iaitu Tun Fuad Stephens, beserta 6 menteri lain.

I was here..Hehe..



Dalam perjalanan ke sana..ada banyak papan tanda sinalau bakas..apakah itu??
 'kerbau pendek'
Muslim tak perlu berhenti lah ye..Harap maklum

Sejuknya~


Sesi penjelajahan Sabah terhenti di sini.Penantian terungkai ~ S>A>B>A>H

Tamat 




Tuesday, July 24, 2012

PEncetus kemungkinan..



Assalamualaikum..
 
Pencetus kemungkinan..
    Bermula segalanya dengan niat..
         Niat berselirat urat usaha..
             Aliran deras usaha disulami tawakal..
                  InsyaAllah..berserah kepadaNya...


Buat semua anak murid... Pencetus kemungkinan...

Monday, July 23, 2012

Auumm..Pulau Singa !

Pulau Singa a.k.a Singapura...
Sebenarnya masa ni 'sang singa' a.k.a Merlion dalam proses pembaikan sebab kena panah petir..
Kenapa??..Wallahu 'alam..

Marina Bay..Kapal tersangkut kat 3 bangunan..

Kat mana??..Ada ditulis kat atas tu..ni jejari Che'yah..huhu

Bank of China..tapi di Singapura...

Sampai jugak kat 'glob pusing2' ni..sebelum ni tengok TV jer..huhu

'Army of Scorpion King'..tengah berlatih angkat berat untuk Olimpik London..hehe

Fuh..bersimpang-siur...blup2

  
'Rock my baby'..lalalalaaa..buaian dahsyat ..
Muka Aiman yang x sabar nak kenakan kakaknya..Ooo





Sang singa 
 Ngauman mu sepi 
  Diselubungi pokok konkrit gagah berdiri
   Diselangi nafas tawa duniawi...




Sampai ketemu lagi...