Sunday, December 18, 2011

Autobiografi :: Aku Kertas??

Assalamualaikum...

  
BILA....
  
Baca komik Doraemon..

                                     nak ade pintu sesuka HAti..senang sikit nak g mane2..huhu
   
Selak2 gambar dalam buku Cinderella.. 


                                     terase nak naik PUmpkin Caravan..sebab lagi laju dari beca =)

Tengok cerita Gremlins..



                                    bestnyeee kalau ade haiwan peliharaan secomel + sebijak GiZmo..

Tengok filem kanak2 Jumanji..


                                    agak2 mainan adventurous tu ade tak??..nak beli satuuu~

Pergi wayang ngan kawan2 tengok cerita Pirates of the Caribbean..


                                    nak try la buat Shipwreck Cove !






TaDAAAAAaaaaaaaaaaaa... ~


Rumah Alfa :: Citra Merdeka



Mesti korang pelik kan??..
Ate..nak buat Shipwreck(kemalangan kapal) Cove..tapi arca bunga yang keluar....





Cuba korang tengok kelopak bunga tu betul2..agak2 bentuk ape??
Mmmmm...

Ape dia??..TAk dengar laaa.....
ORIGAMI KAPAL!..10 markah untuk anda! (sila tepuk tangan utk diri sendiri.. TQ)


Sebenarnya..Arca :: Citra Merdeka :: ni direka sempena pertandingan ciptaan replika merdeka kat sekolah.. 
Jadi..dalam masa lebih kurang 2 jam..arca ni dapat disiapkan dengan bantuan Ustazah (satu rumah sukan: Alfa) kat sekolah saya yang sporting habis..bahan-bahannya??...hampir kesemuanya BARANG KITAR SEMULA..

Bahan utama (macam nak buat eksperimen pulak..hihi) :

1, Bendera Malaysia (pinjam budak darjah 4 punya..)
2, Tiang bendera (tiang pembahagi ruang yang dah patah kat almari klas..)
3, Pasu pokok kayu lama yang dah x guna..(ade kat belakang klas saye..idea spontan..)
4, Kayu antik yang bertulis nama arca (bingkai gambar yang dah patah..juga ditemui dalam almari tersebut..)


Maka..
tercetuslah tragedi kemalangan kapal yang dahsyat!..
Kapal2 karam yang tersangkut kat pokok kayu..huhu



Jadi...
Teruslah bermain dengan imaginasi anda untuk fikirkan idea2 kreatif yang orang lain rase pelik tapi menarik !




Si Kertas: macam2 aku boleh jadi rupanya... Awesome!... 
(tu pun terpulang kepada penulis yang membuat karya hebat..pengkritik yang membina,..... kanak2 kecik yang tau buang cebisan kertas yang dah dipotong supaya x susahkan mak dia,.. murid2 yang sentiasa tulis dengan kemas supaya senang cikgu tanda buku & x koyakkan buku. utk buat kapal terbang..wartawan yang melaporkan cerita2 yang benar & bukannya hanya .. timbulkan kontroversi utk lariskan suratkhabar/majalah/blog dan lain-lain...yang tau gunakan nikmat KERTAS dengan betul...mmm duit pun kertas..tapi jgn judi!.)



Gambaran pelukis: Shipwreck Cove (bagi yang x tengok citer pirates tuu)

p/s: Lepas ni nak buat kereta deLorean terbang laa..
       macam cerita 'BAck to the FUTURE'..hehe






The Adventures of Chemie (ep.18 : Imposibble Imagination..)

Thursday, December 15, 2011

halo@hobby

Assalamualaikum.. 



     
Mmmmmmm..agak-agak ape yang kita suka buat masa lapang?...

Kumpul barang kecik2...hehe
Tu hobi saya dulu..
Tapi ni je yang 'selamat' sampai sekarang..yang lain dah kena buang ngan Atok Mak sebab semak sangat katenye...mmmm...layan je la..

Macam-macam adaaa..

ANDA BAGAIMANA?


p/s: Harap hobi korang bukan macam kat komik ni yee...huhu



SELINGAN..

Ada gaya photographer NatGeo tuuu..=)



Photographer (PAe) tengah bagi arahan kat Model (K.Ar)..huhu

Halo matahari.. Subhanallah..Maaf x dapat amik gambar penuh..sebab pokok2 kat Nilai Spring ni rimbun sangat..


Sesi photoshot ngan K.ar,Pae & adik Pae kat Nilai Spring 23 Oktober 2011..

Fenomena halo (bahasa Greek: ἅλως) adalah lingkaran cahaya seakan-akan pelangi yang mengelilingi Matahari atau Bulan. Ia adalah sejenis fenomena optik. Ia adalah fenomena yang lebih kerap terjadi daripada kejadian pelangi.



***Selamat pengantin baru buat pasangan :::
Roy ♥ Why..K.Ar ♥ Bochong..Ijal ♥ Ila..Tykah ♥ Razak
Moga kalian berterusan diberkatiNYA.. Amiinn..




The Adventures of Chemie (ep.17 : My hobby..)

Friday, September 2, 2011

..kena berapa sen ye ??

HELLO..ATUKK..~
                                                                       -Eman-




Gaya budak umur 2 tahun ketuk pintu rumah atuknya..Andui...Salamnye mane Man oooiii...usyh3..






..kena berapa sen ye??
                                      -Che'yah-






Kejadian ni berlaku pada 3 Syawal 1432 H di rumah mak cik yang jaga kitorang adik-beradik masa kecik-kecik dulu.. tapi...cerita ni pasal cucu sulung Atuk Abah dan Atuk Mak PD...




Jeng3...




Kak Lang dengan keluarga dia pun pergilah beraya dengan senang hati ke rumah Kak Teh     ( gelaran yang kitorang panggil dari dulu sampai sekarang =) ..Pada hari tersebut..
Tengah sedap-sedap makan dan borak-borak.....




Che'yah  : Umi (Kak Lang)...kita nak kencing la...(gaya bisik2)
Umi        : Oh..okey..Kak Teh..Che'yah nak tumpang toilet jap..
Kak Teh : Okey..pergilah..tapi Che'yah kena bayar 20 sen tau.. (sambil gelak2)
Che'yah  : Mmmm..(dengan gaya kaki kepit)...takpelah..tak jadi pulak..






Apa lagi...terkekek-kekek la Kak Teh gan Kak Lang gelak..hahahaha..boleh pulak wat gaya cam tu..hihi..






Kak Teh : Takpe la Che'yah..pergi je la toilet tuu..






Che'yah di toilet....
               ...masih di toilet....






Umi        : Che'yah ~...dah ke beluuummm?
Che'yah  : Umiiii... dahhhh~
Kak Teh : Che'yah.....kalau kencing 20 sen..tapi buang air besar 50 sen tau ~ 
              ( gaya jerit sikit...)






Umi        :...Dah?..cebok meh..
Che'yah  : Umi...tapi kita dah buang air besar sekali la...kena berapa sen ye??
Umi        : HAhahahaHAHahahHAHha...(ngan gaya tak tahan gelak sakan...)
Kak Teh :..Haa.. 50 sen tau Che'yah~...hahaha~








Che'yah  : ( dengan muka blur3 mangkuk)...
                tapi ..Umiii.. kita nak buang air besar lagi laa..kena bayar berapa sen ye??
Umi        :...Alahai budak niii...huhuhuhuhuhahahhaahuhu








Biasalah...dah nak balik rumah oarng...mestilah sesi DUIT RAYA.. .hehehehe...rupanya..cerita berapa sen ni tak habis lagiiii~








Kak Teh  :...Meh~.. Sape2 nak duit raya kena salam dulu....~






Che'yah dan Eman pun beratur lah macam kanak-kanak Malaysia yang lain....






Kak Teh  : Che'yah....duit Che'yah Mak Teh dah potong tau...sebab bayar duit toilet tadi..
Che'yah   :....(gaya macam kira duit guna jari)...
                MMMMmmmm....ye laaaahhh... (gaya pasrah)...




Apa lagi..tergelak satu rumah tu...riuhlah 3 Syawal dengan lawak Che'yah yang dia sendiri tak perasan... ANduiiii~








***SElingan...






Dalam perjalanan balik Port dickson dari Melaka..masih dalam kereta.. (ziarah rumah Che'nab)...
Che'yah ni dah pandai mengeja...cuma belum faham maksud je lagi.....






Atuk Mak : Che'yah...cuba baca kat bangunan tu dia tulis apa??
Che'yah    : PU..sat..Kan..Ser.. PAn..Tai..????
                  Aik?? Atuk Mak..dia tipu la..mana ada PANTAI??
                  (sambil pandang keliling..)






HAHAHAhahahaahhhaHA...TERGELAK kitorang kat dalam kereta tu...hihihihi...lawakkkk~




The Adventures of Chemie (ep.16 : AIdilfitri with Che'yah..)

Tuesday, August 30, 2011

Aidilfitri + Merdeka

Assalamualaikum..






&

Salam Merdeka Ke-54!



Moga Aidilfitri kali ini memberi seribu makna yang lebih mendalam bagi kita mensyukuri nikmat persaudaraan, saling bermaafan, kedamaian serta kebebasan yang dikurniakan kepada kita... Amiin..

Moga dipertemukan dengan Ramadhan pada tahun mendatang..InsyaAllah..




Maaf zahir & batin...Merdeka !!


The Adventures of Chemie (ep.15 : AIdilfitri..Merdeka!)

Sunday, August 14, 2011

Hilang dalam waktu..

Bila berbuka puasa ALone..  

  1. Acuh tak acuh fikir nak masak ape..
  2. Selongkar dapur..tengok ape yang ade..
  3. Set masa..buat gaya macam MASTERCHEF..hehe..(main campak je..)
  4. ....
  5. ......
  6. ......... tunggu azan ( mata asyik pandang lauk)...@_@
  7. Allahhu Akhbar....
  8. Tadah tangan (mata masih kat lauk)...

Ertinya: “Ya Allah kepada Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau aku beriman. Dan aku berbuka daripada rezeki yang Engkau berikan, dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang”.

     9. .......
   10. ...........
   11. ....................... (tengah makan daa....khusyukkk..huhu)
   13.   Alhamdulillah... =)




Sambal tumis udang petai ** TQ acik yang sedekah petai**

Sayur campur...
Menu berbuka saya...ANda bagaimana ??



Sumber:  http://www.layarsukses.com/tazkirah/niat-puasa-dan-doa-buka-puasa/


The Adventures of Chemie (ep.14 : BREAKfasting)

Wednesday, July 27, 2011

:: Brisdale Tales ::

Assalamualaikum.. 

" Tempat dah ade.. kitorang tunggu kat bas Bakilla Holidays.."
                                                     -peserta kursus-                                                                                                                                     

Sangat seronok bila jumpa kawan-kawan lama.. =)
Dari 19 sampai 21 Julai yang lepas..geng2 Melaka ada kursus kat Hotel Brisdale, Kuala Lumpur..
Sebab seronok sangat..siap ade chop2 tempat lagi..senang nak borak2..hehe 

Teringat pulak zaman2 kat maktab dulu..tersengih..kihkih

Rupanya Hotel Brisdale tu kat Jalan Chow Kitt..
Pertama kali jejak kaki tu...fuiyooo..hihi 

Bila malam je dah plan ..jumpa Dani (kawan sekelas yang posting kat Cheras)..
Malam2..
pekena teh tarik + roti bakar + dengan pakai baju kurung + Jalan Chow Kitt = memang SUPERB!..huhu


 ♥ Menapak dari Jalan Chow Kitt ke Sogo.. 
 ♥ Sakan membeli baju + tudung..hehe
 ♥ Macam tin sardin..7 orang dalm 1 kereta..thanx for the ride (kawan k.eja)..=)
 ♥ mengalami sindrom sesat dan komplikasi rabun jalan untuk ke hotel..anduii..huhu


  ♥ Tapi memang sangat syiooook ~ 
 

Inilah antara gambar yang sempat ditangkap....

GOOD is not enough if BETTER is expected and BEST is possible..~
Teacher Fatin and her mineral water =)
Teacher Wani and..again..the mysterious mineral water..=)
Teacher Nurul and her 'Mr Potato'..hehe



Antara gambar lain yang sempat diambil dari bilik hotel..Kenalkah anda dengan tempat2 berikut??

Soalan pemahaman 1: Berdasarkan petikan di atas..apakah nama lorong ini?
Soalan 2: Berapakah bilangan bangunan yang terdapat di kawasan ini?

Soalan 3: Bincangkan pendapat anda tentang senario yang terdapat dalam gambar di atas.
Soalan 4 : Sejauh manakah jarak penglihatan anda melalui pemerhatian dalam gambar ini?



Soalan akhir... Sudahkah anda menjawab soalan-soalan di atas?..hehe..jangan marahhh.. =) 




 p/s: pengalaman yang indah..bersama  Pae, K.Ea, K.Ar, K.Wani &Fatin..
TERIMA KASIH KAWAN2..=) 



MAri teruskan pencarian JEJAK LASKAR RAMADHAN..=)


 The Adventures of Chemie (ep. 13: Chow Kitt..)

Sunday, June 12, 2011

I wanna be a billionaire ~

Assalamualaikum.. 




Mak : Woi..Woi..Maghrib ni...dah pukul berapa ni...!

Pak Lala :..Jap la mak...masa kecik mak bising..dah besar pun kena gak...japppp jeee...



Masa kecil-kecil dulu, korang ada main tak Saidinar..ke Billionaire ke... ade tak??


Mesti ade..kan...kan ??

Seronok kan mase tu...
 
Dapat pegang duit banyak-banyak...(walaupun duit palsu..)
 
Buat rumah..bina hotel..dapat gaji..masuk jel..heehee..

Baru-baru ni kan..entah kenapa Pak Lala a.k.a Angah pergi beli mainan tu...

Apa lagi beb !!

Show time !! chemie VS pak lala VS kak lang VS fatin...

Happening beb!!..Sampai kena marah dengan mak sebab tak buat solat Maghrib lagi...laghaaaa...

Jam 8.30 malam..kitorang sambung balik...sambil makan satay...nyum2.. =)

Setelah dicongak..dikira..nilai hartanah & duit simpanan......Keputusannya...

Fatin >> BANKRUP a.k.a MUFLIS

Pak Lala >> RM 19,000

Chemie >> RM 43,000

Kak Lang >> RM 46,500 (WINNER!!)

Show me da money..money..~

Rumah-rumah saya..hehe


Cheyah pun main gak..haha

Aiman ngan comforter bulat2..OoOo

Tolong !..Haha

Jom main lagi !!! =)


 The Adventures of Chemie (ep. 12: Billionaire..)


Wednesday, June 8, 2011

butterFLY ~..=)


pernah seketika menganyam impian..
  mengiringi sang rama berterbangan..~


      sapaan sayup angin bayu borneo..
          impian tertancap di pantai timur.. ~

                                                                                                                                 _chemie_ 






::  myFLIGHT  ::

ni myFLIGHT mase kanak-kanak ribena..

myFLIGHT bila dah besar..hee
 (1 Jun 2011..LCCT - Kota Bharu...1.40 petang)

awan nano di jejariku ~












sampai diseru awan nano lagi  ~









berterbangan >> satu misi 2011.. BERJAYA !!! heeeheee








Alhamdulillah..penerbangan pergi dan balik berjalan lancar..
moga dipermudahkan perjalanan yang akan menyusul tiba.. =)






Jutaan terima kasih atas layanan dan tumpangan tuan rumah Kak Eja sekeluarga, Atikhah, Nadia dan geng lain..cuti2 saya jadi lebih bermakna !


Tahniah buat pasangan pengantin Dani  ♥  Afzan dan Padi  ♥  Ekin..
Moga jodoh kalian berkekalan bahagia hingga ke syurga..barakallah ~








The Adventures of Chemie (ep. 11: I'm flying without wings..)

Sunday, May 15, 2011

Bila Kawan Jadi Cikgu..Bila Cikgu Jadi Kawan..

Assalamualaikum...


 Bila CIKGU jadi KAWAN..

Tanda penghargaan kami..

Kenangan kejayaan kami..terima kasih cikgu!..mak..abah..=)

Kini giliran kami..
  
 Bila KAWAN jadi CIKGU..  

Penangan dapat gaji..rezeki..=)

Gathering @ Tanjung Bidara bersama Nadia, Pae & Kak Ar.. 14 Mei 2011


>>> 15 Mei 2011..gathering ngan tkah @ MC..Kak Su..Pae & Kak Ar.. @ Nilai Impian..

The Adventures of Chemie (ep. 10: My Precious..)

Friday, April 29, 2011

Smurfs and the BIGGY Ballzz...

Dah macam kat musim sejuk!..Siap dengan topi n baju sejuk lagi..




Seronok layan budak-budak ni..

Walaupun kadang-kadang meletihkan..

Bila takde..rindu pulak..haha.. ^^




p/s:..maaf..video senget..jadi sila sengetkan kepala anda..harap maklum (x reti adjust..hee)

The Adventures of Chemie (ep 9: The Smurfs..)