Wednesday, December 22, 2010

12.30 22122010 3.2 ??

 
"Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang."



Assalamualaikum..
Malam tadi, sekitar jam 12.30 pagi (22 Disember 2010)..
Mata dah kuyu..bantal dah panggil..siap nyanyi lagu 'Sleeping Beauty' tu..hehe
Saya pun tutup suis lampu..pintu..tingkap..

Nak naik tangga je..terjengah kat luar..
Ampaian tu kat kawasan tak de bumbung..
Jadi, saya turun balik..buka pintu..
Gelap tuu..seram pun ade..tapi anjing x menyalak pun..
Seekor anjing pun tak menyalak..
Padahal keliling rumah saya semuanya ade anjing!..(berjiran ngan cingklong..biaselah..)

Perlahan-lahan..saya pakai selipar..
Tarik ampai yang beroda tu kat kawasan ade bumbung..
Mana lah tau..tengah2 tidur nanti hujan ke..
Entah kenapa saya rasa nak dongak..


SubhanAllah!

Saya nampak...

Halo bulan atau fenomena bulan bercincin

Jadi saya mencicit lari naik atas..ambil henset kat bilik..
Niat nak ambil gambar..dah cuba..tapi..bulan nampak..halo tak..
Yup..henset 3.2 megapixel je..tak boleh lah kan?..Frust sekejap..
Takpe2..saya pun cari kat internet..
Jom kita berkongsi ilmu sama2..Yuk !~


***

Lingkaran Cincin Sekitar Bulan

Cincin di sekitar Bulan ini disebabkan oleh pembiasan cahaya bulan (dari sinar matahari) dari kristal ais di bahagian atas atmosfera. Bentuk hasil kristal ais telah memfokuskan cahaya ke dalam cincin. Disebabkan kristal ais biasanya mempunyai bentuk yang sama, iaitu bentuk heksagon, cincin Bulan selalunya mempunyai ukuran yang sama.

Lingkaran cahaya berbentuk cincin yang mungkin dihasilkan adalah berdasarkan sudut yang berbeza dalam kristal. Mereka boleh membuat lingkaran cahaya dengan sudut 46 darjah.





Anatomi Halo Bulan 

Cincin yang muncul di sekitar bulan muncul dari cahaya yang melewati kristal ais bersisi enam  di atmosfera. Kristal ais ini terbias, atau membengkok, cahaya dengan cara yang sama seperti lensa kamera. Cincin memiliki diameter 22 °, dan kadang-kadang, jika anda bernasib baik, anda dapat mengesan lingkaran kedua, 44 ° diameter. Cirrus awan tipis quality lofting pada 20.000 kaki atau lebih mengandungi kristal ais kecil yang berasal dari pembekuan super titisan air sejukKristal-kristal ini seperti permata pembiasan dan memantulkan cahaya ke arah yang berbeza.

Kristal Cloud adalah kelainan prisma heksagon, (6 sisi) dan berbagai bentuk dari medan lama untuk bentuk plat-seperti tipis yang memiliki ukuran permukaan yang berbeza.


***

Saksikan sendiri keindahan dan ketakjuban fenomena alam memang mengasyikkan..
Buat kita banyak berfikir..
Atas segala nikmat yang dilimpahkan-Nya..
Adakah kita (termasuk saya) sering bersyukur dengan kurniaan-Nya...~




p/s: bisakah saya ketemunya lagi..?



3 comments:

  1. subhanallah..
    camne qilah bleh terlepas..isk..
    thanx kak oumi..post yg bersesuaian dengan kerjaya akak..haha

    ReplyDelete
  2. kerjaya??
    belum dapat surat posting lagi..=(

    ReplyDelete
  3. kikiki
    ala... gune jek kamera hnset tu kak oumi

    ReplyDelete