Saturday, December 4, 2010

Every Mile Brings Another Smile..

Assalamualaikum..


Why every mile brings another smile?


BAB 1
Masa ni saya baru Darjah 5..kira umur 11 tahun laa..tahun 1997..
Program motivasi untuk pengawas diadakan pada hari sabtu..oleh sebab saya pengawas..jadi, saya pun datang la ke sekolah..SKPD..
Malam sebelumnya abah cakap tak dapat nak ambil saya dari sekolah..sebab abah ada meeting kat sekolah..
So..Angah & Syidy pun ajar la camne nak naik bas..
pada hari sabtu tersebut..program habis sekitar jam 11 pagi..
Dengan beraninya saya menapak ke terminal bas untuk naik bas sorang2 buat pertama kalinya..caya tak??
Kalau yang tinggal kat PD tu tau la..terminal tu belakang SKPD je..tak jauh pun..
Mata pun memandang..kiri..kanan..
Aleh2 nampak budak sekolah dengan akak dia naik bas warna biru..
Sebab saya yakin yang budak tu pernah naik bas sekolah yang sama dengan saya masa darjah 2 dulu..jadi, saya pun naik jugak la bas tersebut..


"Mi naik bas nanti bayar 20 sen kat pak cik driver tau..", pesan Angah semalam..


Saya pun naik..bayar 20 sen..duduk kat seat kedua dari belakang..
Bas pun bergerak..
Keluar je dari pekan PD..saya perasan yang bas tu menghala ke arah yang bertentangan dengan jalan yang selalu abah bawa.. alamak!


Relax mi..relax..dalam hati..


Bas mula lalu kat area Masjid Jamek..
Ada pak cik ni pandang2 ... pastu tanya kat saya..'Rumah adik kat mana?'
Saya jawab " Taman Tanjung, cik ".
Pak cik : Laa.. tu kat Batu 2..Bas ni ke Teluk Kemang..adik salah naik bas ni..
Saya diam je..ooo..ye ke?..dalam hati..


Relax mi..relax..pikir...pikir..
Bila bas ni lepas dari Batu 4..ni la tempat saya selalu pergi pasar malam bila hari Sabtu...
Saya pun teringat sekolah abah..
Masa tu mak cik2 & pak cik2 dah pandang2 saya........


Dari tadi saya dok perhati..orang lain kalau nak turun bas, diorang tekan butang merah kat atas tingkap..TEEEET..bunyinya..


Dah nak dekat sampai ke kat SKTK, saya cuba capai butang tersebut...alamak! TAK SAMPAI!
Sekolah abah dah nak sampai ni!..Saya pun berdiri atas seat pastu tekan..TEEEEEEEET!


Bas berhenti..betul ke adik nak berenti kat sini?..tanya acik driver..saya angguk..
Turun2 je ..saya masuk gate sekolah tu..saya cari van biru kat parking...


VAN BIRU ade!..
Saya pun tunggu dekat tempat duduk budak sampailah abah sampai..


Abah: "Aik?? Camne mi boleh ade kat sini?"
Saya : "Ada la.."


Sampai je kat rumah...habis saya kena gelak ngan mak..along..angah..kak lang..syidy...haha
Mak cakap nasib baik tak sesat ke Pengkalan Kempas... bas ada sehari 2 kali je lalu situ..=P


BAB 2
Tahun 1999,Tingkatan 1 @ SMKAP
Mak cakap belajar la naik bas ke PD..ikut la kawan & akak2 kat sekolah..
Ye lah mak..
Saya pun tanya Aimi..nak ikut balik PD sekali..
Pada hari Jumaat yang ditunggu-tunggu..
Aimi masih tertunggu-tunggu saya kat bawah asrama..mana budak ni?
Dia naik atas..sekali masa tu saya boleh lagi borak2 ngan kawan2 kat ats katil double decker..hehe
Weh..cepat laa..nanti bas takde..
Maaf Aimi..ooo..sekarang ke?..hehe


BAB 3
Tahun 2000, Tingkatan 2 @ SMKAP
Dah besar dah..hehe..dah nakal dah..huhu
Fly awal..patutnya jam 2 petang baru boleh keluar balik rumah..tapi kitorang keluar jam 12 lebih..sebelum budak lelaki pergi solat Jumaat..lalu pintu belakang..hehe..buat onar dengan geng & senior2..huhu


BAB 4
Tahun 2004 Sem 1 @ KMM,Melaka
Saya sorang je budak PD yang naik bas kat blok A masa tu..
Dari matrik..ke Masjid Tanah..tunggu kat Kuala Linggi..Tunggu lama tu.. dah la sorang2..seram juga..ade bus stop sebijik tu je kat area tu..rumah, kedai..semua takde..kawasan semak je..
Akhirnya sampailah sebuah bas Ching Wah namanya..terus ke PD..first customer : me and only me..


lebih kurang laa..huhu
BAB 5
Tahun 2005 Sem 2 @ KMM
Kawan ajak naik ke Pengkalan Kempas..ingatkan dia join sampai ke PD..rupanya dia berhenti sebelum sampai Pengkalan Kempas..ceh..
Pengkalan Kempas ni sebijik macam pekan koboi..tapi bukan orang putih atau red indian..tapi cingklong daa..
Rase terasing pulak di bumi sendiri..


BAB 6
Ogos 2005 @ MPTI,JB
Baru pertama kali nak naik bas jarak jauh..PLUSLINER..
Syidy yang tunjukkan Terminal Larkin & kaunter tiket..
Kawan2 duk takut-takutkan masa tunggu bas saya yang tak muncul2 sedangkan jam dah pukul 3.30 petang..
haha..pikir balik..cuak gak masa tu..kelakar pun ada gak..haha
Jangan risau..bas tu muncul gak..(kalau tak camne saya boleh tulis cerita ni?..hehe)


BAB 7
Tahun 2006 @ MPTI,JB


KAWAN TERTINGGAL!!!


Masa tu kitorang pergi tengok wayang..Pirates of the Carribean 2 kat CS,JB..
Nak dijadikan cerita Nisa' nak g beli barang kat kedai belakang bus stop yang kitorang tengah tunggu..
PAstu bas ke Larkin pun sampai..kitorang pun naik dulu la..reservekan tempat untuk Nisa'..
Aleh2 bas terus gerak!..kitorang dah panik..dalam tepon Nisa' dah nangis sebab kena tinggal..malam2 lak tu..
Kitorang tunggu Nisa' kat McD, Larkin..syukur..Nisa' selamat..=D




  masa berlalu~




- kena hon dengan driver bas sebab lambat..


- dalam bas ada budak ni tertumpahkan air..dia dengan malangnye jadi lah miss cleaner sekejap..kena mop sambil kena marah ngan driver & dipandang penumpang lain..segan seh..


- naik bas 2 tingkat..duk kat atas..depan sekali..rase cam naik roller coaster beb!


-salah terminal..sebab Plusliner dah ditukar ke Terminal 2..nasib baik Angah tak gerak jauh..


-acik cina ajak masuk kedai herba dia dulu..dapat air kotak..sementara tunggu along amik kat bus stop..masa tu dah malam..siap tanya saya sekolah mana..SEKOLAH??..ish3..tapi takpe..TQ auntie..seorang acik yang prihatin  =)


-bas brek mengejut..makcik kat depan saya pun melatah..Oh..B***..Astaghfirullah..pastu dia sengih..=P
-tunggu bas lama sangat kat JJ Tebrau..


-redah hujan naik motor ngan K.su..K.Eja..& K.Wani..stop gak kat bus stop..sempat pekena durian yang pak guard bagi..mat rempit kat sebelah pandang kempunan je..hehe


-driver bas pasang radio kuat2..lagu dangdut lak tu..


-anak2 aren memekak..


-tengok filem Adnan Sempit kat dalam bas..


-tayar pancit..


-jalan sesak setiap kali balik ..time perayaan la..


-kenal2 ngan budak kolej Islam..pastu buka puasa sama2..=)


-borak2 ngan dak seat sebelah..dah nak turun baru tau yang saya ni yang 'AKAK'..padahal dari tadi saya panggil dia akak..alahai..


-sesi amik no. tepon..kalut gak masa tu..tak tau nak bagi alasan ape..last2 saya bagi nama lain..(pastu pikir balik..patutnya bagi no. tipu)..nasib baik tak kantoi..sebab dia terus misscall no. tu..haha..lawak la masa ni..JGN LAYANN~


-demam ~..aircond lak cam nak tak nak je..duk belakang sekali...berpeluh beb..=(
..pengalaman..hehe


  dan banyak lagi cerita yang tak terucap..kadang2 buat  saya tersenyum sendiri..hehe~




BAB 8
6 Nov 2010..@ IPG KTI,JB
Ni lah kali terakhir saya naik bas PLUSLINER ke JB sebagai siswa guru..
yang terakhir ni pun ade ceritanya..tengah syok tengok cerita hantu Thai kat TV (dalam Bas)..dak sebelah saya boleh keluarkan selimut dari beg pastu unjurkan kaki..pastu tarik selimut..macam kat rumah lak..haha


Betul tak yang 'Every mile brings another smile'?


ini cerita saya..anda bagaimana? =P






'Senyuman di sepanjang perjalanan'   (^_^)




p/s: nanti saya uploadkan gambar tiket bas ya..remind me..=)

4 comments:

  1. Tahun 2006 , IPTI..
    huhu.. sian kt Nisa..
    mase tu kte da mcm cuak giler..:p
    Kalo org yg ttinggal, xtaula..haha

    ReplyDelete
  2. Am : i like 2,3 4 =P

    KC : tu la kenangan ngan Nisa...macam2..hehe
    kalu kamu yg tertinggal??..lagi tragis kot
    huhu

    ReplyDelete
  3. hahahaha
    kalau kak chik yg kne cmtu cnfrm daa nanges daa...

    ReplyDelete